Zakupy na Limited Run Games

Ogólna dyskusja o handlu.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
M-Chan
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 474
Rejestracja: 2012-07-17, 10:25
Lokalizacja: Rougetsu Island

Zakupy na Limited Run Games

Post autor: M-Chan » 2021-08-05, 11:35

Drodzy Forumowicze,

od dłuższego czasu nosiłem się z zamiarem zakupu bezpośrednio na "Limited Run Games" bo jako kolekcjoner często, aby dołączyć do swojej kolekcji pożądany tytuł wydany przez ową firmę zmuszony byłem napychać kieszenie polskiemu cebulactwu (pierwotna cena x2 lub x4 lub też x"allegro"). I tak pomimo obaw związanych z długim czasem oczekiwania (model sprzedaży LRG), niebezpieczeństwami związanymi z ewentualnym uszkodzeniem przesyłki idącej z USA, przemogłem się i w maju tego roku złożyłem swoje pierwsze zamówienie (Castlevania Anniversary Collection).
1 lipca 2021 weszła w naszym pięknym kraju ustawa o podatku VAT od przesyłek spoza UE, która znacząco uprzykrzy życie wszystkim w tym też kolekcjonerom gier i tu moje pytania:
- czy ktoś z Forumowiczów miał już styczność z tymi opłatami w praktyce w przypadku LRG, odbierając przesyłkę po wejściu tej ustawy w życie?
- czy w tym przypadku wbrew zasadzie Lex retro non agit prawo może "zadziałać wstecz"?
- na stronie RLG jest wpis o konieczności podniesienia opłat za wysyłkę podyktowanej podniesieniem opłat za usługi w wielu krajach i jest tam mowa o modelu DDP (w krajach w których taki model funkcjonuje - w tym Polska) w którym opłaty celne czy VAT są po stronie sprzedawcy, czy ktoś z Was wie jak to jest "u nas" w praktyce?
- kto jest ostatnim ogniwem łańcucha dostawy zamówień LRG? Firma kurierska czy może Poczta Polska? Bo jeżeli PP to dochodzi jeszcze "zabawna" opłata wysokości 8,50 zł... (https://biznes.radiozet.pl/News/Od-1-li ... AliExpress)

alf
'dopchal sie i chce pisac'
'dopchal sie i chce pisac'
Posty: 281
Rejestracja: 2017-07-14, 21:29

Re: Zakupy na Limited Run Games

Post autor: alf » 2021-08-05, 12:11

Mamy bardzo rozbudowany wątek i sporo własnych doświadczeń w tym temacie, zapraszam byś się zapoznał z nastepującym wątkiem na zaprzyjaźnionym forum: Zamawianie gier spoza UE
Ostatnio zmieniony 2021-08-05, 12:14 przez alf, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8531
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: Zakupy na Limited Run Games

Post autor: Axi0maT » 2021-08-05, 13:30

Odnosnie LRG nie zamawialem i nie wiem jak to wyglada (ale juz kilka razy przegladalem ich oferty i wahalem sie nad zakupem). Za to nie dalej jak tydzien temu zamawialem z aliexpress i o ile ceny widniejace w ogloszeniach sa normalne o tyle po przejsciu do zakupu doliczany jest VAT, tak wiec kwota do zaplaty od razu drastycznie wzrasta. Towar za to doszedl do mnie normalnie i nie trafil do urzedu celnego (nie wiem jakim cudem - co to vat wprowadzili a clo zniesli? Cos mnie ominelo?). Bylo szybko sprawnie ale za to drozej niz zwykle.

Awatar użytkownika
M-Chan
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 474
Rejestracja: 2012-07-17, 10:25
Lokalizacja: Rougetsu Island

Re: Zakupy na Limited Run Games

Post autor: M-Chan » 2022-03-04, 12:31

Axi0maT o ile się nie mylę to w Polsce od cła zwolnione są przesyłki do 150 euro. Jeżeli chodzi o VAT to większość sprzedawców dolicza go już przy sprzedaży (23%) i powinniśmy otrzymać przesyłkę bez dodatkowych opłat.
Powinniśmy, a w praktyce wygląda to różnie... Poniżej kilka przykładów:

1. Odebrałem przesyłkę od Limited Run Games, która była opłacona po wejściu ustawy o podatku VAT od przesyłek spoza UE i obyło się bez problemów i dodatkowych opłat (opłatę VAT 23% uiściłem przy zakupie).

2. Przy zakupie z Amazon.pl Poczta Polska wyłudziła ode mnie ponowne opłacenie podatku VAT pomimo, iż posiadałem dokumenty, iż opłaciłem go przy zakupie. Najpierw listonosz nie chciał wydać paczki żądając opłaty "za cło" [!] (wartość przesyłki nieco ponad 100 zł), a następnie Pani na Poczcie śmiejąc mi się w twarz gdy poprosiłem o dowód na to, iż wpłacam im te pieniądze (bo inaczej odeślą paczkę), aby je później na mocy prawa odzyskać pisząc do Urzędu Celnego powiedziała, że "już tych pieniędzy nie odzyskam"... Pieniądze odzyskałem bez żadnych problemów na podstawie dowodu wpłaty wyszarpanego Panią na poczcie na drugi dzień od samego Amazon.pl pomniejszone o kilka złotych (Amazon.pl mógł jedynie zwrócić mi kwotę którą zapłaciłem czyli podatek 23% od sumy wartości przedmiotu i usługi czyli kosztów przesyłki, poczta zaś pobrała tą samą opłatę czyli "23% od sumy wartości przedmiotu i usługi czyli kosztów przesyłki", ale już od kwoty powiększonej o podatek który wcześniej zapłaciłem - TRAGEDIA), przystałem na tą możliwość z uwagi na to, iż różnica w tym przypadku to było zaledwie kilka złotych, a alternatywa to próba odzyskania całości od Urzędu Celnego, niemniej jednak przy większej kwocie...

3. Ostatni przykład to moja szczera przestroga przed korzystanie z usług firmy FedEx, jak dla mnie w każdym przypadku, ten opisany poniżej jednak dotyczy omawianego tematu przesyłek z poza UE.

- 13.12.2021 otrzymuję informację, iż przesyłka zostanie dostarczona w poniedziałek 20.12.2021 do godziny 18:00

- 20.12.2021 zmienia się status przesyłki na - zostanie dostarczona we wtorek 21.12.2021 do godziny 18:00

- 21.12.2021 zmienia się status przesyłki na - zostanie dostarczona we środę 22.12.2021 do godziny 18:00
Tu po raz pierwszy kontaktuję się telefonicznie z firmą FedEx i otrzymuję informację, że przesyłka jest opóźniona bo dopiero 21.12.2021 zakończyła odprawę celną (KŁAMSTWO) - w systemie widoczna data zakończenia odprawy celnej 19.12.2021 co zostało potwierdzone w późniejszych rozmowach telefonicznych oraz informację, że przesyłka jest wolna od opłat celnych i zostanie na pewno dostarczona 22.12.2021

- 22.12.2021 zmienia się status przesyłki na - zostanie dostarczona we czwartek 23.12.2021 do godziny 18:00
Drugi kontakt telefoniczny z FedEx - otrzymuję informację, iż przesyłka jest opóźniona z powodu obliczania opłaty celnej i mam do zapłaty £ 22.38 w ramach podatków i opłat FedEx (podatek który już zapłaciłem przy opłacaniu zakupu)
Trzeci kontakt telefoniczny z FedEx otrzymuję informację, iż poprzedni pracownik się pomylił, nie ma żadnych opłat i paczka jest opóźniona z powodu zgubienia przez firmę FedEx ostatnich cyfr numeru bez którego paczka nie może wyjechać z magazynu, ale na pewno wyjedzie 23.12.2021

- 23.12.2021 zmienia się status przesyłki na - zostanie dostarczona we czwartek 24.12.2021 do godziny 18:00
Czwarty telefon do FedEx - żądam rozmowy z kierownictwem, otrzymuję informację, iż kierownictwo ma zebranie i oddzwonią do mnie zaraz po zebraniu, chwilę później otrzymuję sms oraz mail, że paczka jednak zostanie dostarczona 23.12.2021.
BRAK KONTAKTU Z KIEROWNICTWEM
Czekając na kuriera o godzinie 15:24 otrzymuję wiadomość sms i mail że kurier nie zastał nikogo i nie ma możliwości dostarczenie przesyłki (BRAK KONTAKTU OD KURIERA i MOŻLIWOŚCI KONTAKTU DO KURIERA). Zmienia się status przesyłki na - zostanie dostarczona we czwartek 24.12.2021 do godziny 18:00
Piąty telefon do FedEx - otrzymuję informację iż kierownik odmawia kontaktu ze mną i że pracownik nie może zrobić nic więcej niż zapisać iż kurier skłamał odnośnie próby dostarczenia (przyznał się) i poprosić o ponowne dostarczenie... I że status doręczenia jest błędny gdyż 24.12.2021 firma pracuje tylko do godziny 14:00 a nie 18:00. I na koniec otrzymuję informację, iż pomimo wiedzą, iż pracownik skłamał i nie było żadnej próby doręczenia to wszystko opiera się o system i niestety tracę jedną z dwóch "prób doręczenia" jaki mi przysługują...

Chwilę później status doręczenia zmienia się na "obecnie nie jest planowana data doręczenia".

Przy całym tym horrorze jakim okazała się moja pierwsza i ostatnia styczność z firmą FedEx poznałem bliżej politykę firmy Super Rare Games i mogę z czystym sumieniem polecić. W bardzo krótkim czasie uzyskiwałem odpowiedzi i wsparcie. Pracownicy Super Rare Games od razu interweniowali w lokalnym oddziale FedEx, przesłali dokumenty z opłaconym przeze mnie podatkiem VAT, zaproponowali, iż wyślą kolejną kopię gry bo jest jeszcze na stanie jeżeli tylko następnego dnie nie odzyskam jej z FedEx a wszelakie rozmowy i reklamacje od razu biorą na siebie. I co najważniejsze zapewnili mnie, iż firma FedEx od nowego roku nie będzie już jedynym wyjściem zamawiając na Super Rare Games (widać nie tylko ja doświadczyłem jakości ich usług). POLECAM!

Jak widać w praktyce bywa to niestety różnie w naszym kraju.
Z informacji, które udało mi się uzyskać w Urzędzie Celnym gdzie w przeciwieństwie do Poczty Polskiej uzyskałem rzetelne odpowiedzi na moje pytania, ważnym elementem układanki jaką jest dla nas całe to zamieszanie i dotyczące go opłaty jest procedura IOSS (Import One Stop Shop). W dużym uproszczeniu jeżeli firma u której dokonujemy zakupu jest wpisana do procedury IOSS to jest bardzo małe prawdopodobieństwo, iż wystąpią problemy z ponownym naliczeniem VAT. Warto więc w razie wątpliwości zapytać przed zakupem, aby przygotować się na ewentualne użeranie z placówkami typu Poczta Polska. Nie ma niestety ogólnego spisu w którym można by było samemu sprawdzić czy dana firma jest w IOSS, ale jak zapewniono mnie w Urzędzie Celnym wszyscy widzą, iż jest taka potrzeba więc może kiedyś...

Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8531
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: Zakupy na Limited Run Games

Post autor: Axi0maT » 2022-03-05, 14:29

Niezle przeboje z tym FedEx'em. Ja mialem podobne z UPS - bardziej bezczelnych typow w zyciu nie spotkalem. Krecili ze byli i nie zastali nikogo w domu, zwalali wine na to ze mam pewnie zepsuty domofon i takie tam - po jakims czasie okazalo sie ze kurierzy placili jakiemus smarkaczowi pare groszy i on tylko awiza rozwozil po osiedlach. Nikt paczek nie dostawal, wszyscy musieli odbierac w magazynie osobiscie. Skandal.

A co do cla to ostatnio zamawialem z Funstock - placac za zakupy doliczone zostalo clo. Paczka jak doszla wymagala ponownego oplacenia cla, poprosilem o dowod wplaty i wyslalem go do Funstocku - zwrocili mi kase chyba po dwoch dniach. Cala historia opisana szczegolowo w temacie z Evercade. Y2K mial dokladnie to samo.
Ostatnio zmieniony 2022-03-28, 08:33 przez Axi0maT, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
M-Chan
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 474
Rejestracja: 2012-07-17, 10:25
Lokalizacja: Rougetsu Island

Re: Zakupy na Limited Run Games

Post autor: M-Chan » 2022-03-10, 12:20

Z FedEx'em wyjątkowo ciężka przeprawa pochłaniająca masę czasu i nerwów, ale przygody miałem już chyba z większością dostawców w PL, generalnie staram się korzystać TYLKO z paczkomatów inpost, ale niestety w większości zamówień spoza PL jest to niemożliwe.
W poprzednim poście za szybko pochwaliłem amazon.pl, wczoraj analogiczna sytuacja w skrzynce awizo z napisem "cło" (kwota przedmiotu niecałe 220 zł), więc pytam Panią na poczcie co takiego zamówiłem powyżej 150 euro, że żądają ode mnie opłacenia cła? Pani równie zdziwiona jak ja zażądała opłaty 7 zł podatek VAT i 8,50 opłata pocztowa. Pytam na jakiej podstawie? (mam dowód na opłacony VAT 23%) Pani nie wie... Opłaciłem więc "tajemniczą" opłatę i zadzwoniłem szybko do amazon.pl licząc na szybkie jak poprzednio załatwienie nieprzyjemnej sytuacji na którą tracę czas, ale ku mojemu zdziwieniu tym razem na infolinii młoda osoba kompletnie nie rozumiała o co chodzi, więc żeby nie zrobić uczącej się osobie kłopotu zaproponowałem, iż poświęcę więcej swojego czasu i opiszę sytuację w mailu, przy okazji wyślę od razu paragon bo i tak powinienem to zrobić. Na odpowiedź "od bardziej doświadczonego pracownika" długo nie czekałem, ale generalnie dostałem "dogadaj się sam ze sprzedawcą, a gdy Ci się nie uda to zgłoś roszczenie do programu amazon", więc znów tracenie czasu i opisywanie kolejny raz tej samej sytuacji z nadzieją na odzyskanie niesłusznie pobranej opłaty.

Adonolam
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 114
Rejestracja: 2017-01-05, 13:49
Lokalizacja: Bemowo

Re: Zakupy na Limited Run Games

Post autor: Adonolam » 2022-03-27, 10:08

Co to Limited Run Games - to zamowilem u Nich dwie gry w zeszłym roku, dokładnie 27 sierpnia. Te dwa tytuły to Quake i Double Dragon and Kunio Kun.
Od razu dostałem informacje, ze spodziewana data wysłania to pierwszy kwartał 2022. Nadal czekam. Mam nadzieje, ze nie dorzucą dodatkowych kosztów. - tyle nich doświadczeń.
Mam jednak kilku internetowych znajomych, którzy zamawiali w LRG kilkakrotnie jakieś tytuły i nie mieli jakiś "złych" przygód, którymi by się dzielili.

ODPOWIEDZ