PC Engine - luźne rozmowy

Atari Jaguar, NEC PC Engine, SNK Neo Geo i inne
Albercikk
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 8
Rejestracja: 2021-01-07, 09:07

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: Albercikk » 2023-01-29, 20:36

Dzięki za info, ma ktoś info jak taki kabel wygląda, albo schemat a może można gdzieś kupić?

Awatar użytkownika
PapaHerbal
Moderator
Moderator
Posty: 1557
Rejestracja: 2011-12-15, 14:15
Lokalizacja: Solny Gród

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: PapaHerbal » 2023-01-29, 23:04

Na ten moment używam dwóch modeli Pc Engine Core GraFX oraz Duo i w obu przypadkach sprawdza się kabel DIN->Composite dostarczony ongiś z pierwszym z nich w zestawie przez Mastera.
Wygląda to tak, niestety nie dysponuje schematem.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Obrazek

Albercikk
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 8
Rejestracja: 2021-01-07, 09:07

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: Albercikk » 2023-01-30, 10:17

Dzięki za info, ten Din ile ma pinów bo do końca na foto nie widać?

Awatar użytkownika
PapaHerbal
Moderator
Moderator
Posty: 1557
Rejestracja: 2011-12-15, 14:15
Lokalizacja: Solny Gród

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: PapaHerbal » 2023-01-30, 22:07

To DIN 545 i ma 5 pinów.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Obrazek

Albercikk
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 8
Rejestracja: 2021-01-07, 09:07

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: Albercikk » 2023-01-30, 22:11

Dzięki 👍

Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8531
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: Axi0maT » 2023-02-01, 15:34

Ja wyprowadzalem z tylnego slotu sygnal RGB. Uzylem starej tasmy IDE od dyskow twardych - rozklad pinow pasuje idealnie.

siudym
'czasem cos napisze'
'czasem cos napisze'
Posty: 332
Rejestracja: 2006-05-05, 23:20

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: siudym » 2023-05-02, 22:09

To mozna bezproblemowo wyciagnac RGB z tych pinow? Nie trzeba nic wiecej np. jakies kondensatorki/rezystory dawac pomiedzy?

Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8531
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: Axi0maT » 2023-05-09, 22:10

Zadnych kondensatorow/rezystorow nie dodawalem. Tam jest bezposrednie wyprowadzenie. Wlozylem tasme IDE od dysku twardego - uzywam zaledwie tylko kilka ponow ale dzieki temu ze jest ich wiecej to rowno pasuja i nic nie lata i nie wypada - wchodzi elegancko). Jako ze pinow jest wiecej w konsoli to reszte uzupelnilem kolejnymi pinami i skleilem to poxipolem. Trzyma elegancko. Obraz jak zyleta. Korzystalem z tego schematu:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

frabi
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 561
Rejestracja: 2012-03-10, 11:08
Lokalizacja: Wrocław

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: frabi » 2023-05-14, 11:46

O widzę, że są tu fani PC Engine, bardzo ta konsola mnie pozytywnie zaskoczyła.
Na razie mam najtańszą podróbkę everdriva i działa fajnie, ale bardzo bym chciał pograć w gry z CD na oryginalnej konsoli. Chyba jedyna konsola z tej generacji gdzie CD był dobrze wykorzystany a nie głównie gry FMV. Pobawiłem się na emu i są na prawdę zachwycające tytuły (szczególnie shootery), no ale emu to nie to samo.
Ma ktoś doświadczenie z ala everdrivami emulującymi też napęd CD ?
Z tego co widzę tutaj, są dwie opcje, dość drogie, dlatego chętnie bym usłyszał opinię kogoś kto już używa przed zakupem
https://stoneagegamer.com/flash/turbografx-16/
C64C&G, A500, A2600, A7800, Videopac, Saba Channel F, SMS, SMD, NES, SNES, N64, PSX, Vectrex, PS3, 3DO, GB Classic, Color, Pocket, Advance & SP, NDS Lite, Sega GG, 3DO
wish list: Entex Adventure Vision, Magnavox Oddysey, A2600 Heavy Sixer, Metal Slug Arcade

Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8531
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: Axi0maT » 2023-05-14, 18:17

Ooo, frabi, sporo Ciebie tu u nas nie bylo. Ja w ogole odnosze wrazenie ze PC Engine w ogole to taka mocno nieodkryta konsolka u na w Europie. Wielu nawet nie wie o jej istnieniu. O tych everdriveach nawet nie wiedzialem. Ja jade tylko na oryginalach sprowadzanych z Japonii, chociaz ostatnio znajomumy na allegro kupowal i mowil ze zaczyna sie i u nas cos pojawiac.

siudym
'czasem cos napisze'
'czasem cos napisze'
Posty: 332
Rejestracja: 2006-05-05, 23:20

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: siudym » 2023-05-15, 18:34

Sam mam klona everdrive PCE zakupiony z ALI za 113 zł z wysyłką w cenie - szedł dokładnie 7 dni do paczkomatu.

frabi
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 561
Rejestracja: 2012-03-10, 11:08
Lokalizacja: Wrocław

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: frabi » 2023-05-16, 19:44

Axi0maT pisze:
2023-05-14, 18:17
Ooo, frabi, sporo Ciebie tu u nas nie bylo. Ja w ogole odnosze wrazenie ze PC Engine w ogole to taka mocno nieodkryta konsolka u na w Europie. Wielu nawet nie wie o jej istnieniu. O tych everdriveach nawet nie wiedzialem. Ja jade tylko na oryginalach sprowadzanych z Japonii, chociaz ostatnio znajomumy na allegro kupowal i mowil ze zaczyna sie i u nas cos pojawiac.
oj tak, parę latek minęło. Teraz mam trochę więcej czasu niż kiedyś, więc odkrywam ponownie różne miejsca :)
Jednak ortodoksja co do oryginałów mi już przeszła, ważne żeby sprzęt był prawdziwy. Oryginały oczywiście miłe, ale fortuny już szkoda wydawać. No chyba że to współczesna produkcja i kasa idzie do twórcy.
Z resztą jedna z pierwszych gier jakie kupiłem na alle to japońskie Yokai Dochuki - niby prosta gra a szybko doszedłem do punktu gdzie nie wiedziałem co robić. Też mam najtańszego niby everdriva chyba z Ali za podobne pieniądze i działa pięknie. I jest tłumaczenie tej gierki :).

Fakt, z tą konsolką, w mojej głowie to było takie cuś pomiędzy generacjami, nie całkiem 16bitowe, taki trochę lepszy NES. A okazuje się że gra w tej samej lidze co SNES i SMD. I mimo że to pierwszy sprzęt z CD to chyba ma najciekawszą bibliotekę gier 2D na CD.
C64C&G, A500, A2600, A7800, Videopac, Saba Channel F, SMS, SMD, NES, SNES, N64, PSX, Vectrex, PS3, 3DO, GB Classic, Color, Pocket, Advance & SP, NDS Lite, Sega GG, 3DO
wish list: Entex Adventure Vision, Magnavox Oddysey, A2600 Heavy Sixer, Metal Slug Arcade

siudym
'czasem cos napisze'
'czasem cos napisze'
Posty: 332
Rejestracja: 2006-05-05, 23:20

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: siudym » 2023-05-18, 18:52

Wbrew pozorom to 8-Bitowość tego CPU w niczym specjalnym go nie ogranicza aby gry były podobne do tych z SMD/SNES - jest on bardzo dobrze taktowany (7.16 MHz) co powoduje, że mimo 8-Bitowych rejestrów/ALU jest on bardzo szybki. W konsoli brakuje większej ilości "planów" tła bo jest tylko jeden czyli stawia go pod tym względem obok takiego NES czy SMS, natomiast SMD ma już dwa plany a SNES może mieć do czterech. Za to kolorkami wygrywa ze swoimi (w pełni) 16-Bitowymi konkurentami bo potrafi wyświetlić na ekranie 448 kolorów (224 dla BGR i 224 dla Sprites (32x 16 kolorowe Palety) a taki SMD to już tylko wspólna paleta 60 kolorów na raz (nie liczę myków z użyciem trybów Highlight/Shadow pozwalające na zmianę danych kolorów na ich połowę jaśniejszą lub ciemniejszą wersję) natomiast SNES to spólne 224 kolorki (lub jedna, duża paleta 256 w Mode7 i chyba także w mode3/4). SNES ma jeszcze sprzętową opcję transparencji więc nachodzące na siebie plany generują dodatkowe odcienie mieszanych kolorów.

Tak więc 8-Bitowy CPU w tej konsolce ale za to baardzo szybki robi robotę i jedynie ograniczenie fizycznej przestrzeni adresowej nieco wadzi bo dalej mamy 16-Bitowa mapę (64KB) + rozszerzenie logiczne do 21-Bitów (2MB) natomiast SMD i SNES to jednak fizycznie adresowanie 24-Bitowe bez bawienia się w Bankowanie pamięci. Sama 8-Bitowość CPU w PCE jak już wyżej napisałem nie jest niczym strasznym, jedynie wymaga nieco więcej kombinowania gdy używamy jakiś obliczeń na 16 Bitach. Taka MC68K w SMD jest praktycznie prockiem 32-Bitowym bo potrafi wykonywać obliczenia na tylu właśnie Bitach i czy robił coś specjalnie lepszego w grach względem SNES - raczej nie. :)

EDIT:
W temacie gdzie bliżej PCE - NES/SMS czy SMD/SNES to pod jednym względem zdecydowanie blisko tej pierwszej parze - pamięć WRAM.
Niestety tu jest tyle samo co w takiej SMS czyli 8KB i w porównaniu do 64KB SMD czy 128KB SNES to jest ogromna różnica.
Najgorsze jest to, że tej pamięci nie da się zwiększyć w cartridgu... Mapa pamięci i architektura chyba nie została pod tym względem zaprojektowana - a przynajmniej programując na PCE nie doczytałem/nie zauważyłem takiej możliwości. Gry mające opcję SAVE jak Neutopia to nie mają jej w carcie ale robią to w konsoli (2 KB SRAM dla wszystkich gier...). To już NES może bezproblemowo używać dodatkowego 8KB WRAM w carcie co daje mu łącznie 10KB z tymi 2KB w konsoli... A takie MMC1 pozwala na 32KB a MMC5 aż do 128KB dodatkowego WRAM... PCE bida bo udupione na stałe z 8KB. :)

frabi
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 561
Rejestracja: 2012-03-10, 11:08
Lokalizacja: Wrocław

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: frabi » 2023-06-26, 13:57

Niezła analiza techniczna, szacun. Subiektywnie to jak dla mnie zdecydowanie system z ligi 16bitowej. Może nie dorównuje najbardziej zaawansowanym grom używającym zaawansowane sztuczki np SNESa jak MODE 7 ale nie odstaje od przeciętnych graficznie gier. No i mocno grywalna biblioteka.
A jak tam z emulatorami CD do PC engine, nikt nie miał z nimi doświadczeń ?
C64C&G, A500, A2600, A7800, Videopac, Saba Channel F, SMS, SMD, NES, SNES, N64, PSX, Vectrex, PS3, 3DO, GB Classic, Color, Pocket, Advance & SP, NDS Lite, Sega GG, 3DO
wish list: Entex Adventure Vision, Magnavox Oddysey, A2600 Heavy Sixer, Metal Slug Arcade

Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8531
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: PC Engine - luźne rozmowy

Post autor: Axi0maT » 2023-06-28, 21:57

No ja tam wylacznie oryginaly wiec tematem emulacji kompletnie sie nie interesowalem. W kwestii CD rozwazalem zakup napedu ale chwilo odpuscilem bo za malo gier w kregu moich zainteresowan.

ODPOWIEDZ