A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Awatar użytkownika
Forte
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 821
Rejestracja: 2011-11-23, 09:27
Lokalizacja: Dom

A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: Forte » 2014-05-27, 10:26

Sega Saturn. Im dłużej mam tę konsolę tym bardziej mi się podoba i tym bardziej smuci mnie niesprawiedliwość losu jaka ją spotkała... no, może to raczej głupota Segi, ale o tym za chwile.

Co jest celem tego tematu? Otóż pobawmy się w podróżników w czasie, wyrzuciło nas właśnie w 1992. Właśnie trwają prace nad Segą 32X oraz Saturnem. Wiemy mniej więcej jak się wszystko potoczy i mamy szansę coś zmienić. Zatem ruszcie waszą retro wyobraźnię, i napiszcie co takiego zmienilibyście w poczciwym Satku, aby mógł godnie rywalizować z PSX'em :)

Co bym zmienił;

- Moim zdaniem, SS powinien był otrzymać wsteczną kompatybilność. Dawniej to był Big Deal kiedy konsola była w stanie odpalić starsze gry, i pozwalało to nam, graczom odpalić swoje ulubione tytuły. Sega CD/Mega CD niestety nie była zbyt popularna, a szkoda. Było kilka wartych ogrania gier, więc konsola mogła by przeżyć drugie życie.

- Porzucenie pomysłu 32X. Ok, była to ciekawa koncepcja, ale jak widać kompletnie niepotrzebna. Po co komuś drogi 32X, kiedy wszyscy wiedzieli, że w drodze jest Saturn? Dużo lepszym pomysłem byłoby przerzucenie tych kilku tytułów które są w bibliotece 32X na Saturna. Knuckles Chaotix w dalszym ciągu nie został na nic przeportowany.... a może wtedy Saturn dostał by tak bardzo potrzebny Sonikowy tytuł?

- Skoro już jesteśmy przy Sonic'u, to może słyszeliście o Sonic X-Treme. Długa historia, generalnie gra była od miliona lat w produkcji, zmieniała platformy z SMD, na 32X i Saturna, ludzie którzy nad nią pracowali spali w biurowcu, jeden prawie umarł z wycieńczenia itp. koniec końców? Nie zdążyli na święta i gry nie wydano. No i to jest bullshit. Dlaczego nie dokończyć gry jeżeli już praca została rozpoczęta i udało się coś osiągnąć? Saturn nie ma żadnego dobrego Sonikowego tytułu (Sonic Jam to tylko kompilacja). Kiepski ruch ze strony Segi.

- Rywalizacja z PlayStation. Wszyscy wiemy o tym, że Satek był na szybcika modyfikowany aby mógł rywalizować z PSX'em. A gdyby tak nie pospieszać sprzętu tylko troche go dopieścić? Spowodować aby łatwiej się programowało? No i nie ogłaszać "EJ WIECIE CO, ON JUŻ JEST W SKLEPACH" na E3, co było idiotycznym posunięciem, tylko powiedzieć - premiera jutro/za tydzień/za miesiąc więc szykujcie kaske.

- Kampania reklamowa 2D and 3D. W spotach zawsze rzucają hasła "wiemy jak wejść w 21 wiek" i jedzie seria gier 3D. Ale... jeżeli Saturn był dobry w grach 2D, to dlaczego nie podkreślić, że jesteśmy zajebi.... świetni i w tym i w tym?

- Japońskie logo. Jest znacznie bardziej estetyczne.

To tyle odnośnie kwestii co sam bym zmienił. Czy by zadziałało? Można gdybać :P i do tego gdybania was zachęcam. Natomiast co bym w Satku zostawił;

- Zapisywanie gier na baterii. Kartę można dokupić, spoko. Ale podoba mi się, że był to opcjonalny zakup. Jeżeli komuś zależy - dokupi. Zawsze można mieć alternatywę w postaci niespecjalnie drogiej bateryjki. (no chyba, że w 90 była znacznie droższa)

- Karta Videło. Tylko gdyby ją tak bardziej rozreklamować. Opcjonalne odtwarzanie filmów na konsoli jest dobrym pomysłem.
Sega!

Awatar użytkownika
kolo
Redaktor
Redaktor
Posty: 2740
Rejestracja: 2011-01-22, 10:47
Lokalizacja: Łańcut
Kontakt:

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: kolo » 2014-05-30, 10:26

Ech takie gdybanie, Sega od początku nie miała szans w starciu z Sony i nasze "decyzje" niewiele by zmieniły.

1. Nie odniosę się, pewnie cośtam było by lepiej, ale na dobrą sprawę niewiele (bo i gier na MCD nie było zbyt dużo).
2. Właśnie w tym rzecz że SegaOfA nie miała pojęcia że w Japonii powstaje Saturn dopóki 32X nie było na ukończeniu, stwierdzili najwidoczniej że szkoda by było wyrzucić projekt do kosza podczas gdy był już praktycznie gotowy i przystawkę wydali. Moim zdaniem rezygnacja niewiele by zmieniła, gracze i tak nie piszczeli z zachwytu po MCD.
3. Sega nie jest znana z rozsądnego myślenia, choć nie zdziwiłbym się gdyby po prostu miała już dość ciągłego przekładania premiery (czemu zresztą sama była winna).
4. Gdyby jeszcze dodatkowo z nim siedzieli to na pewno nic dobrego by z tego nie wyszło. Zresztą Saturn sam z siebie nie był aż tak straszny, a raczej sytuacji winny był brak odpowiednich narzędzi które Sega udostępniła twórcom 3rd party dużo później, za późno.
Z tą premierą przed premierą SegaOfA strzeliła sobie nie w nogę a w kręgosłup bo większość dużych dystrybutorów dowiedziała się o tym za późno, zresztą część sieciówek strzeliło z tego powodu focha porównywalnego z tym od EA w przypadku Dreamcasta.
Saturn zdecydowanie lepiej by na tym wyszedł gdyby premiera była jednak na premierę ;)
5. Wtedy wszyscy doskonale już wiedzieli gdzie jest kasa, w 3D. Nie było w zasadzie sensu reklamować 2D bo wtedy by się przyznali że nadal siedzą po uszy w wieku dwudziestym.

Mi również podoba się zapisywanie stanu gry na baterii, trochę za szybko się czasem kończy miejsce, ale da się przeżyć (na karcie do PS1 też szybko znikało). Do tego faktycznie było to ekonomiczniejsze rozwiązanie dla graczy, w końcu taniej jest kupić co rok baterię za parę złotych niż kartę za stówkę (a tyle pewnie początkowo kosztowały karty do PS1).
VCD nie okazało się hitem i były do tego powody (wyższa cena i w zasadzie taka sama jakość co VHS). Dekoder to fajny gadżet ale raczej nie było sensu tego nie wiadomo jak reklamować.
Niestety ale niska sprzedaż konsoli w europie była kolejnym skutkiem nie najlepszej kondycji w stanach, o sytuacji w Japonii raczej mało kto miał jakiekolwiek pojęcie, nie wspominając już nawet o tym które gry mają jakąkolwiek wartość (bo z tym u nas było ciężko nawet na poziomie Polska - Europa).

A co zmieniłbym w samej konsoli? Chyba nic, jak dla mnie jest naprawdę fajna i jej naprawianie zupełnie by ją zmieniło.
Sega, Sega über alles
Obrazek

mattek
'dopchal sie i chce pisac'
'dopchal sie i chce pisac'
Posty: 216
Rejestracja: 2013-04-25, 15:06
Lokalizacja: Mysłowice

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: mattek » 2014-06-24, 11:52

W pudełku po konsoli znalazłem ciekawą ulotkę, w której mamy między innymi wymienione kilkanaście gier na Sata. Ponadto, zaciekawił mnie też opis tego, co Sega miała w zamiarach:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Poza tym, popatrzcie na te gry:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Większość oczywiście ujrzała światło dzienne, ale część, jak np. Grand Theft Auto, Virtual Pool, Micro Machines V3, nie. Ponadto, na horyzoncie rysowały się Tomb Raider 2, Destruction Derby 2, Dungeon Keeper czy Scud Race (który przeniesiony został później na DC, jednak finalnie nigdy nie wyszedł poza salony arcade).

No cóż.
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Forte
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 821
Rejestracja: 2011-11-23, 09:27
Lokalizacja: Dom

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: Forte » 2014-06-24, 21:44

Gra przez sieć jest dostępna na Sacie, chyba nawet teraz da się to robić ;) w każdym razie na pewno są gry które to obsługują. Nie wiem jak z surfowaniem po sieci... ale możliwe, że w Japonii wyszły przeglądarki.

Co do gier.... Sonic Fighters i Extreme.... co do tego drugiego, to wszyscy wiedzą jak się sprawa potoczyła, ale dlaczego port Fighters się nigdy nie ukazał? Oto zagadka :/
Sega!

skr0403
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 17
Rejestracja: 2014-01-29, 10:51

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: skr0403 » 2016-02-10, 14:43

Wiem, że temat sprzed lat, ale i tak dorzucę swoje 3 grosze i temat się reanimuje bo ciekawy :)

To co wg mnie doprowadziło do upadku Satka to następujące błedy SEGA:

a) trzymanie dla siebie kruczków programistycznych, pozwalających wycisnąć z konsoli jak najwięcej.
PS1 miał wszystko wyłożone na tacy dzięki czemu developerom było łatwiej pisać bardziej zoptymalizowane gry.

b) Jakość płyt CD. PS1 do dziś czyta bez problemu nawet porysowane płyty (oryginalne te czarne) oraz mam wrażenie, że są one trwalsze.
Dziś kupienie płyty na Satka, która nie była by porysowana graniczy z cudem.
Sam się nadziałem nie raz gdy na ebayu ktoś oznacza grę jako 'jak nowa' czy 'bardzo dobry stan' a przychodzi totalnie poharatana.

c) Siłą konsoli są exclusive'y. Satek miał je świetne, ale większość tylko w wersji NTSC-J, a szkoda. (np. Castlevenia Symphony of the night) podczas gdy na PS1 mogliśmy się cieszyć niemal wszystkimi tytułami niezależnie od regionu (kilka wyjątków było oczywiście).

d) Zamieszanie z Sega CD, 32X vs. Saturn.
Ktoś kto sprawił sobie SegaCD lub 32X wydał wtedy nie małe pieniądze.
Gdy potem pojawił się Saturn ludzie mogli poczuć się oszukani, a i rzadko kto (przynajmniej w PL) mógł wyłożyć kolejną sumkę na nową konsolę.

Ukukuki
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 3400
Rejestracja: 2008-01-25, 19:20
Lokalizacja: okolice Mielca

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: Ukukuki » 2016-02-10, 16:25

To i ja dorzucę swoje 3 grosze.

1. Po pierwsze zaprojektowanie konsoli z głową żeby była tania, prosta i konkurencyjna. A nie trudna w programowaniu, skomplikowana i droga.

2. Otwarcie się na producentów gier i ich szanowanie poprzez udostępnianie wszelkich informacji mogących ułatwić programowanie gier. Pominę już ,że nie dali odpowiednio wcześniej dać znać kiedy Saturn będzie miał premierę jak mieli problemy komunikacyjne między kontynentami :D

3. Szanowanie użytkowników poprzez skoncentrowanie się na czymś konkretnym a nie wyciąganie kasy na przystawki bez perspektyw. Sega niestety straciła mnóstwo konsumentów po Mega Drive który był świetną konsolą ale sztuczne przedłużanie żywotności nie dało nic dobrego.
Famicom!

klaude
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 120
Rejestracja: 2011-11-11, 15:05
Lokalizacja: Sochaczew
Kontakt:

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: klaude » 2016-02-10, 23:28

Nie miałem nigdy styczności z saturnem, ale rzuca mi się w oczy jedna rzecz - pad. Jest on bardzo podobny do tego z megadrive/genesis, ten design był po prostu stary. Sony wyskoczyło ze swoim świetnym padem (później dual analog/shock) który jednak dawał poczucie "tego czegoś" i był po prostu wygodniejszy.

Jeśli pad od saturna jest jednak lepszy niż piszę, to proszę o poprawkę.

Awatar użytkownika
kolo
Redaktor
Redaktor
Posty: 2740
Rejestracja: 2011-01-22, 10:47
Lokalizacja: Łańcut
Kontakt:

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: kolo » 2016-02-10, 23:47

Ten padzik jest do dziś uznawany za jeden z najlepszych do bijatyk 2D więc nie taki diabeł straszny, całkiem nieźle leży też w dłoni, zwłaszcza europejski / amerykański w pierwotnej wersji, japoński jest niewielki, ale to samo można powiedzieć o cyfrowych padach Sony (dopiero po dodaniu analogów wydają się masywniejsze). W zasadzie jedyna wada to kiepskie triggery.
Sega, Sega über alles
Obrazek

Kiriki-kun
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1042
Rejestracja: 2014-11-21, 01:48

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: Kiriki-kun » 2016-02-11, 00:49

Jeśli chodzi o pady to dużo robi wygląd.
Nie orientuje się w Saturnie, ale jeżeli był bardzo podobny to nowy design pada do PS mógł przyciągnąć ludzi. Sama wygoda używania to w tamtych czasach była rzecz drugorzędna :) W sensie nie było tak łatwo znaleźć wiarygodnych informacji i testów konsoli :P

Tylko
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 87
Rejestracja: 2016-01-08, 18:08
Lokalizacja: Wrocław

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: Tylko » 2016-02-26, 12:56

"Sega Saturn: the forgotten anniversary – Reader’s Feature (fajny artykuł)

http://metro.co.uk/2016/01/04/sega-satu ... z41H4XvqNY"

Awatar użytkownika
Forte
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 821
Rejestracja: 2011-11-23, 09:27
Lokalizacja: Dom

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: Forte » 2016-04-13, 17:48

Fajnie by było gdyby Sega zdecydowała się wypuścić nowy model Saturna. Patrząc na to ile robią tych wszystkich Clone Mega Drajwów, może za jakieś 10 lat doczekamy się jakiejś mikro maszynki ;)
Sega!

mattek
'dopchal sie i chce pisac'
'dopchal sie i chce pisac'
Posty: 216
Rejestracja: 2013-04-25, 15:06
Lokalizacja: Mysłowice

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: mattek » 2016-04-13, 20:51

Wątpię w to.
Mega Drajwy robią, ponieważ to był niejako sukces. Saturn zaś już niekoniecznie, a szybkie zakończenie wsparcia dla niego potwierdza, że było to problematyczne dziecko. No i sama konsola była drogawa w produkcji :/
Obrazek
Obrazek

Ukukuki
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 3400
Rejestracja: 2008-01-25, 19:20
Lokalizacja: okolice Mielca

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: Ukukuki » 2016-04-13, 21:06

MD miał też bardzo popularny procesor który był tani i łatwy w programowaniu a w Saturnie masz nawalone tego ,że nikt dobrze nie ogarniał jak na to robić gry. Do dzisiaj chyba nie ma żadnego sensownego emulatora więc SEGA nie wydaje żadnych składanek z Saturna. Mogli by wydawać takie składanki z DC jak są z MD:P chętnie bym kupił coś takiego. Na kompa mam od nich chyba z niecałe 50 gier z Mega Drive, fajnie jakby było coś takiego z DC. Z Saturna też bym coś takiego przytulił.
Famicom!

Awatar użytkownika
cissic
'jeszcze jeden stopien i...'
'jeszcze jeden stopien i...'
Posty: 923
Rejestracja: 2016-03-16, 09:58

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: cissic » 2016-04-13, 22:23

PSX też nie był łatwy a PS2 to był wręcz koszmar. Zresztą wszystkie PSy są problematyczne

Kiriki-kun
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1042
Rejestracja: 2014-11-21, 01:48

Re: A gdyby tak Saturn mógł odnieść sukces?

Post autor: Kiriki-kun » 2016-04-13, 22:58

Ale PS'y były popularne. To znacznie zmienia postać rzeczy :)

ODPOWIEDZ